Co vše se skrývá pod pojmem technické SEO jsme si nastínili v dřívějším článku. Nyní se ponoříme více do hloubky.
Jak pracovat s výstupy z nástrojů. Co ovlivním jako správce eshopu, případně pokročilý uživatel a co už je lepší nechat na programátorovi?
Výhodou technického SEO je to, že v mnoha případech ovlivňuje všechny podstránky. Pokud zlepším nastavení načítání webových stránek, zlepší se mi hodnocení napříč všemi podstránky.
Na to vše se vám dnes pokusím dát odpověď!

Musím mít web dokonalý?
Mnoho „odborníků“ vám bude tvrdit že ano, ale je potřeba vždy daný projekt posoudit samostatně. Pořád SEO je boj s konkurencí, kdo ho má lépe, a pokud na dané klíčové slovo nebo odvětví konkurence necílí, není rentabilní investovat do velkých technických SEO úprav. Na druhou stranu, základní technické náležitosti by měl web splňovat vždy!
- Tohle zvládneš i jako neprogramátor! aneb nadpisy, struktura a obrázky
Začneme tím, co zvládneš jako běžný uživatel. Často tyto úkony souvisí s plněním obsahu na stránky. Ať už plníš eshop produkty, nebo stránky příspěvky, je nutné na tyto body myslet.
Nadpisy
Nadpisy jsou pro SEO důležité. Pomáhají se vyhledávačům zorientovat v textu a pochopit strukturu stránek. Zároveň je vyhledávače využívají pro zisk klíčových slov, pochopení obsahu a ověření relevantnosti. Proto by nadpisy vždy měli vycházet z daného tématu. Vhodné je v nich zmínit i klíčová slova. Doporučuji se vyhýbat 100% shodě z meta titlem, vyhledávače to mohou vyhodnotit jako duplicitu a připravujete se o příležitost získat více klíčových slov. Neméně důležité jsou i pro uživatele, který se díky nim v textu lépe zorientuje.
Struktura
Na nadpisy přímo navazuje struktura. Vynecháme strukturu HTML kódu a zaměříme se na strukturu, kterou můžeme ovlivnit. Správné využití struktury nadpisů, nám pomůže vysvětlit vyhledávači naší strukturu a důležitost obsahu. Zároveň chybnou strukturu nadpisů vyhledávače hodnotí negativně.

Obrázky
I když se na ně často zapomíná, tak obrázky jsou v SEO důležité. Ať už se jedná o technickou správnost nebo získávání návštěvnosti.
U obrázků z technického pohledu je důležitá velikost. Obrázek by měl být co nejmenší aby stránky nezpomaloval, v ideálním případě ve stejné velikosti, jako se zobrazí návštěvníkům stránek. Napříkal když zobrazuji na eshopu obrázek produktu 1024x1024px je zbytečné a špatně, aby obrázek měl 4500x4500px.
Dalším bodem je spojený s obsahovým SEO. Obrázek by měl mít název, který popisuje samotný obrázek (nevhodné jsou názvy jako WhatsApp_042455453.jpg apod.). S tím je i spojený ALT obrázku, který je ve většině systémů dostupný uživatelům k vyplnění. Tento alternativní text slouži k více účelům (zobrazení při nenačtení obrázku, pro čtečky pro zrakově postižené apod.), ale hlavně z něj vyhledávače poznají, co obrázek obsahuje a dle něj je indexují.
Ke kontrole alternativního textu u obrázků dobře poslouží report z https://seo-tools.cz/

- Toto raději přenechte programátorovi
Tyto úpravy vyžadují zkušenější přístup. Nebál bych se říct, že v mnoha případech programátora. Toto je často závislé na vaší aplikaci (jádru), která byla použita pro vytvoření stránek. V případě, že využíváte „krabicové“ řešení (Shoptet, Shopify apod), často tyto úpravy není možné realizovat. V případě řešení na míru, Wordpresu je možné tyto části vylepšit a zlepšit své pozice vy výsledcích vyhledávání. Často bude ale důležitá i samotná zkušenost programátora, který vám stránky spravuje.
U technického SEO je při zadání vhodné čerpat ze dvou nástrojů, které jsme již zmínili v předchozím článku
Yellow Lab Tools – je volně dostupný (https://yellowlab.tools) a lze jej tedy poslat programátorovi jako zadání a pro kontrolu. Doporučuji se zaměřit hlavně na první dvě sekce a poslední sekci (Page weight, Requests a Server config). Tyto sekce jsou nejdůležitější a jejich úprava není tak náročná a i díky tomu má rychlou návratnost.
PageSpeed Insights – dostupný na https://pagespeed.web.dev/. Přímo vám řekne, co se Googlu „nelíbí“ a co je potřeba vylepšit. Doporučuji se zaměřit na mobilní zařízení, protože aktuálně ve většině odvětví tvoří více jak 60% návštěvnosti (v mnoha případech až 80-90%)

Technické SEO je začátek k tomu být vidět! 🦾
Další článek na téma:
Obsahové SEO: Kde co napsat, abych získal relevantní klíčová slova